söndag 29 juni 2014

En smakebit på søndag (vecka 26)

http://gronneskoger.blogspot.se/2014/06/hello-sweden-en-smakebit-pa-sndag.html
Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Jag håller på med två böcker nu. (Ingen av dem går det särskilt fort fram i, för jag måste ju också jobba, handla i Ullared, bli regnad på i Falkenberg, gå på spontant kalas hos en festfixande treåring och se på film med min syster.) Den ena är ett tjockt seriealbum på tyska, men det är inte så lätt att ha med sig i väskan, så när jag t.ex. åker buss har jag med en annan bok. En novellsamling som det dessutom passar bra att läsa bara några sidor åt gången i. Novellerna är ofta bara 3-4 sidor långa och det funkar bäst att läsa en eller ett par åt gången.
Numera klarar jag inte av det där tricket. Förut älskade jag det, men nu räcker det med att tänka på det för att mina händer ska börja skaka. Jag kan inte sluta tänka på vilka kusligheter jag ska dra upp ur hatten, på allt fasansfullt som väntar därnere. Häromnatten drömde jag att jag körde ner min hand i hatten och handen plötsligt satt fast i gapet på ett monster. Jag kan inte förstå hur jag så lättsinnigt vågade stoppa ner min hand i det där mörka hålet förut.
(Etgar Keret, Hat trick ur "Goda intentioner", s. 15)

24 kommentarer:

  1. Noveller är verkligen perfekta för korta lässtunder :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, speciellt de här superkorta. :)

      Radera
  2. Jag läser noveller ganska sällan. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser nog inte så många ... men jag tror det har blivit fler de senaste åren!

      Radera
  3. Noveller är en nyupptäckt för mig också. ;) Smart på många sätt!
    Önskar dig trevliga lässtunder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar noveller, men sak man sitta och läsa i flera timmar så är en roman bäst!

      Radera
  4. Har hört mycket positivt om hans noveller. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade inte direkt hört talas om honom (sett böcker i bokhandeln kanske) innan han var med i Babel nyligen. :)

      Radera
  5. Min søster er i Ullared akkurat nå og jeg har advart henne om ikke å komme hjem med hele butikken :-) Det kan være travelt å finne seg en god lesestund. Derfor er det godt det snart er ferie :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det är lätt hänt att komma hem med mer än vad man hade tänkt sig. Jag bor i närheten, så jag brukar inte shoppa såna galna mängder, men det är ju ändå så att hälften av grejerna var sånt man behövde och den andra hälften bara slank med.

      Ska verkligen bli skönt med semester ja. :)

      Radera
  6. Noveller er ok i blant.. Takk for smakebit.:)

    SvaraRadera
  7. Läser inte så mycket noveller, men de passar ju bra när man inte har så lång stund på sig. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  8. Intressant smakbit! Tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod. Jag fick det från Babel. ;-)

      Radera
  9. Noveller är inte riktigt min grej är jag rädd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl bra att man gillar olika. :)

      Radera
  10. Jag är lite dålig på noveller, vilket är lite synd! Tack för smakbiten och ha det så fint :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite svårt med noveller när man gärna vill läsa mycket på en gång, tycker jag. Man ska ju helst läsa nån i taget, och vem har den karaktären? :)

      Radera
  11. Etgar Keret og historiene hans ... jeg liker!
    Sånn i tilfelle du ikke har sett den fine kortfilmen hans -se den på https://www.youtube.com/watch?v=6qrwwM1Hgwk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände inte till filmen. Tack för tipset. Den var fin. :)

      Radera
  12. Noveller är bra att läsa när man åker. Tack för smakbiten

    SvaraRadera