lördag 21 juni 2014

Bergets döttrar


Bergets döttrar
av Anna Jörgensdotter

"Bergets döttrar" börjar i slutet av 30-talet, när de fem syskonen Steen är halvvuxna. Ett hus i byn brinner ner, och den äldste broderns liv förändras. Och så finns det den yngste brodern som vill ut i världen, en syster som cyklar omkring och verkar leva i sin egen värld trots att hon i princip är vuxen och två systrar till som man tror ska gifta sig med ett brödrapar - det är bara det att det bara är den ene av de här två bröderna som är riktigt med på noterna.

Berättelsen gör ett par nedslag till i syskonens liv under tjugo år. Det blir väl inte riktigt som de trott eller tänkt sig.

Jag har fortfarande inte, efter att ha läst ut boken, riktigt fått kläm på åldersordningen på syskonen, men det gör väl inte så mycket. Lite svårt att komma in i, men sedan började jag bry mig om vad som skulle hända med alla syskonen, så slutet gick desto fortare att läsa. Jag gillade att man fick följa dem under en så lång tid. Mycket hinner ändras, både i deras liv och i världen.

"Bergets döttrar"
utspelar sig i Sandviken och Järbo (ganska nära Sandviken) och är Gästrikslandsbok i mitt projekt. Första norrlandsboken. Känns konstigt att Norrland tydligen börjar en liten bit norr om Stockholm, men så är det tydligen. Det här tillhör den biten av Sverige som jag har väldigt dålig koll på. Jag kan landskapen som ligger söderut samt de allra nordligaste landskapen, men inte de som ligger åt mitten till.

Lästa landskap
Götaland
Skåne: "Rapsbaggarna" av Karin Brunk Holmqvist
Blekinge: "Nässlorna blomma" av Harry Martinson
Öland: "Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag" av Sara Ohlsson
Gotland: "Bara någon att straffa" av Kristofer Ahlström
Småland: "Finns inte på kartan" av Carin Hjulström
Halland: "Springa med åror" av Cilla Naumann
Bohuslän: "Allt som återstår" av Elin Boardy
Dalsland: "Du och jag och vi" av Pia Hagmar
Västergötland: "Den larmande hopens dal" av Erik Andersson
Östergötland: "Här ligger jag och blöder" av Jenny Jägerfeld

Svealand
Närke: "Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö" av Håkan Nesser
Sörmland: "Åminne" av Sven Delblanc
Uppland: "Gimokrönikan" av Patrik Godin
Västmanland: "Tårtgeneralen" och Filip Hammar och Fredrik Wikingsson
Värmland: "Juloratoriet" av Göran Tunström
Dalarna: "Hjärtblad" av Aino Trosell

Norrland
Gästrikland: "Bergets döttrar" av Anna Jörgensdotter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar