lördag 28 juni 2014

Vi faller


Vi faller
av Pär Östling

Jag är ganska säker på att jag hade läst en del bra saker om "Vi faller" innan jag köpte den för ett antal år sedan. Men sen verkar det väl ha varit tyst om den. Pär Östling har tydligen skrivit åtminstone en bok till, men den har jag nog inte heller hört något om. Så man kanske kan säga att "Vi faller" är lite bortglömd? Åtminstone var den det i min olästa pockethylla. Men nu kom den till heders i mitt landskapsprojekt. Den utspelar sig nämligen i Hälsingland, och det hade jag inga andra böcker som gjorde.

Karl jobbar på med sin gård. Hans fru lämnade honom för ett par år sedan. Tonårsdottern Carina bor hos honom större delen av tiden. Hon är ensam och håglös, sitter mest inne, hjälper helst inte till på gården och verkar inte ha några kompisar. Det handlar om de båda, 1999. Under en väldigt stor del av boken händer det egentligen inget stort, men det blir aldrig tråkigt. Jag är intresserad av hur det ska gå för Karl och Carina. Jag är rädd att det inte ska gå bra.

Fin bok. Tur att den äntligen blev framgrävd.

Lästa landskap
Götaland
Skåne: "Rapsbaggarna" av Karin Brunk Holmqvist
Blekinge: "Nässlorna blomma" av Harry Martinson
Öland: "Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag" av Sara Ohlsson
Gotland: "Bara någon att straffa" av Kristofer Ahlström
Småland: "Finns inte på kartan" av Carin Hjulström
Halland: "Springa med åror" av Cilla Naumann
Bohuslän: "Allt som återstår" av Elin Boardy
Dalsland: "Du och jag och vi" av Pia Hagmar
Västergötland: "Den larmande hopens dal" av Erik Andersson
Östergötland: "Här ligger jag och blöder" av Jenny Jägerfeld

Svealand
Närke: "Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö" av Håkan Nesser
Sörmland: "Åminne" av Sven Delblanc
Uppland: "Gimokrönikan" av Patrik Godin
Västmanland: "Tårtgeneralen" och Filip Hammar och Fredrik Wikingsson
Värmland: "Juloratoriet" av Göran Tunström
Dalarna: "Hjärtblad" av Aino Trosell

Norrland
Gästrikland: "Bergets döttrar" av Anna Jörgensdotter
Hälsingland: "Vi faller" av Pär Östling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar