söndag 18 augusti 2013

En smakebit på søndag (vecka 33)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.   

Jag började läsa en Maria Lang-deckare igår, och det visade sig att den utspelar sig i mitten av augusti. Det passar ju bra. Fast jag tycker ändå att de verkar ha bättre augustiväder i Skoga 1951(?) än i Varberg 2013.

Puck och Einar är numera gifta. De ska tillbringa semestern i Ejes barndomshem i Skoga (hans syster bor där med sin familj, men de är bortresta), och har även övertalat Puck far, professorn i egyptologi Johannes M. Ekstedt, att följa med. Han behöver verkligen semester. Men är det nåt han avskyr är det mordfall. Puck och Einar är ju goda vänner med en kriminalkommisarie. Einar både läser och har skrivit deckare och han följer rapporter om mord i tidningarna med stort intresse. Puck har ju dessutom en tendens att snubbla över lik. Så för att Johannes ska följa med på semester så får de lova: Inte flera mord!

Pappa tog av sig de kraftiga hornbågarna, och de mörkblå ögonen verkade trötta och grubblande när han långsamt sade:
- Jag är rädd att jag måste berätta det för er. Någonting måste väl göras åt det, antar jag.
Han gjorde ett uppehåll och fortsatte därpå i samma beklagande ton, som han skulle ha använt till en kuggad tentand:
- Jag tycker inte på något sätt om det ... Men ett faktum är att det ligger ett lik på vår gräsmatta.
Det enda jag lyckades åstadkomma var ett dumt upprepande av de otroliga orden:
- Ett lik? På vår gräsmatta.
Einar log uppskattande.
- Roligt att Johannes orkar skämta så här tidigt om morgonen.
Men jag kände hur det började krypa och strama i mina hårrötter när pappa med stort allvar lyfte ett finger och pekade neråt åkanten.
- Det ligger där nere ... bakom syrenbuskarna. Och det förefaller mig som om det skulle vara mycket väl bibehållet.
(Maria Lang, "Inte flera mord!", s. 17)


30 kommentarer:

  1. Artig smakebit, merker at jeg savner litt krim :)

    SvaraRadera
  2. Åh,jeg liker så godt Maria Lang sine bøker og denne var intet unntak. Tusen takk for smakebiten:)

    SvaraRadera
  3. Ett lik på gräsmattan är väl inte vad man vill hitta precis :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Speciellt inte om man hatar mord och poliser, och har tänkt koppla av. Eller okej, det passar aldrig bra. :)

      Radera
  4. Har läst en Maria Lang bok innan och gillade den inte så vidare men har hört att de bli bättre och bättre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vilken period som är bäst. Jag har hört att hennes sista är ganska dåliga också. Det kanske är de från 60-70-tal som är bäst då. :)

      Radera
  5. Vilket härlig nedtonat sätt han framför budskapet på :) Blir sugen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag är nog mer imponerad att han ändå är lite rolig efter att ha hittat ett lik än att det är tidigt på morgonen.

      Radera
  6. Snyggt omslag! Jag minns inte att jag har läst just denna, men en hel hög av andra för länge sedan. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade den i en annan utgåva tidigare, men det var ju ett lätt beslut att byta ut den när jag hittade denna på loppis.

      Radera
  7. Jag måste erkänna att jag faktiskt inte har läst något av Maria Lang. Borde kanske göra det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kanske det. Åtminstone om du gillar deckare med ungefär den tonen som i smakbiten. ;-)

      Radera
  8. Har enda ikke stiftet bekjentskap med Maria Lang, enda jeg har noen bøker liggende av henne. Kanskje jeg må finne de frem nå som høsten er kommet, er jo så bra krim tid:)Takk for smakebiten og kose deg videre med boken!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört att många läser dem så att den verkliga årstider stämmer med den i boken. Så den här passar bra i auguti, när det är sommar men har börjat mörkna. Fast det var mest en slump att jag läste den rätt månad. Men jag tror att alla passar bra på hösten i vilket fall som helst. :)

      Radera
  9. Kul smakbit, liket till trots... Tackar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, folk blir liksom inte alltid så upprörda över mord i gamla deckare.

      Radera
  10. Takk for smakebiten, ukjent forfatter for meg, men merker meg navnet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att en del av böckerna har kommit i nyutgåva på norska de senaste åren. :)

      Radera
  11. Åh, jag har tänkt läsa fler Lang-deckare, förra årets läsande gav mersmak! Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar dem också. Har tänkt läsa alla i ordning, om jag orkar. :)

      Radera
  12. Jeg elsker Maria Lang sine bøker. Jeg har lest de jeg kan få tak i og håper at Silke forlag skal gi ut mange, mange flere på nytt på norsk :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De norska är så fina! (Fast de nya svenska är också fina, och vissa av de gamla, t.ex. den här.) Det borde finnas många som översattes till norska när det begav sig tycker man ju.

      Radera
  13. Jag har inte läst boken men ser fram emot att den här filmen ska komma i september!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, är det den här som är nästa film? Kul! Jag har inte sett Mördaren ljuger ensam än men jag har planer på det.

      Radera
  14. Takk for fin smakebit. Har lest mange skriver om Lang sine bøker. Og de tror jeg kan være noe for meg. Har bare en bok igjen av Peter Temple, og da kan kanskje Maria Lang være noe å lese. Ha en fin leseuke i Varberg. Var ikke sikker på hvor det ligger. Men nu har jeg sjekket det ut på kartet. Ikke langt fra kysten ser jeg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varberg är en kuststad ja (fast jag bor på "fel" sida, inåt landet). :)

      Jag har inte läst Peter Temple, men han kanske är värd att kolla upp.

      Radera