söndag 11 augusti 2013

En smakebit på søndag (vecka 32)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.   

På sommaren är läsecirkeln som jag är med i inte aktiv, men nu är det augusti, jag har börjat jobba efter semestern och om några veckor blir det läsecirkelsmöte igen. Så det börjar väl bli dags att läsa en av de båda böckerna som vi läser över sommaren.

Domingo Villar är en ny författare för mig. Han skriver en deckarserie som utspelar sig i Galicien i nordvästra Spanien. Det här är den första boken i serien, och eftersom jag precis har börjat läsa så är det från kapitel 1.

Luis Reigosa valde ut en cd ur hyllan, stoppade in den i spelaren och hällde upp det de skulle dricka i vida glas vilkas kanter han i förväg hade gnidit med ett citronskal. Han anade inte att det skulle bli de sista glas han fyllde.
De hörde blåsten vina utanför när de gick nedför trappan mot sovrummet, med armarna om varandra. Från vardagsrummet hördes Billie Holidays underbara The man I love.
(Domingo Villar, "Nattens mörka toner", s. 7)


27 kommentarer:

  1. Roligt med en spansk deckare, tror jag aldrig att jag har läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte heller jag har läst några utom den här. Tror inte ens jag känner till några ...

      Radera
  2. Vilket lockande omslag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lite mystiskt sådär. Säkert finare utan upplysningen om att den var nominerad till bästa deckare 2011, men förstår ju att de vill ha med det. ;-)

      Radera
  3. Spansk krim har jeg ikke lest før, tusen takk for tips!

    SvaraRadera
  4. Spännande! Åkte rätt in på min önskelista :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns visst en del 2 också. Lutar nog åt att den åker in på min önskelista. :)

      Radera
  5. Spansk krim har jeg ikke lest mye av, spennende!:)
    Takk for smakebiten og kos deg med boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, verkligen inte ett av de vanliga länderna bland översatta deckare.

      Radera
  6. Tack för smakbiten. Spansk deckare, det låter klart intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det här ju inte till vanligheterna. Fast antar att det egentligen finns många i Spanien. :)

      Radera
  7. Denne skal jeg merke meg.. Galicia. Spennende.:) TAkk for smakebit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kände inte till något om Galicien tidigare, så det var ju intressant.

      Radera
  8. Hm, har nog inte läst någon spansk deckare, den här skriver jag upp direkt, gillar omslaget!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer inte på några andra deckare från Spanien, fast det måste ju finnas.

      Radera
  9. Låter spännande! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  10. Spansk krim har jeg ikke lest noe av, spennende cover og. Takk for tipset og smakebiten. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns som att det mest är nordiskt och engelskt/amerikanskt som man hör talas om. Kul att nån översätter från andra språk, tycker jag. :)

      Radera
  11. Ny forfatter for meg også, men det er alltid fint å få tips til ny lesing :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det bästa med Smakbitarna. :-)

      Radera
  12. Flott smakebit! Spansk krim er nytt for meg :)

    SvaraRadera
  13. Omslaget och titeln lockar.

    SvaraRadera
  14. Den smakebiten var spennende, og jeg tenker med gru på hva som kan ha skjedd videre. Hvordan er denne spanske krimromanen i forhold til de nordiske? Er den like rå som mange av "våre" krimromaner er?

    Har du forresten stemt på din favorittsmakebit fra søndagen? Gjør gjerne det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, den är minst lika rå som många av de nordiska deckarna. Mycket detaljer kring själva mordmetoden, som så klart är lite ovanlig.

      Radera