onsdag 14 augusti 2013

Det gula huset


Det gula huset
av Gyrðir Elíasson

"Det gula huset" är en av böckerna ur Novellix nordiska fyra, som väl kom ut ungefär vid Bokmässan förra året. Jag misstänker att det var då jag köpte dem, i alla fall. Nu är det snart Bokmässa igen. Det tar tid för mig att komma igenom alla hundratals böcker som jag ju vill läsa NU!

I "Det gula huset" bjuds det inte bara på en novell. Gyrðir Elíassons noveller är mycket korta, så här får det plats inte mindre än sju stycken. Det är liksom ett tillfälle som beskrivs, och det är allt. Trots att det inte ens är trettio sidor är det nog bäst att inte läsa boken i en sittning. Kanske bara läsa en novell i taget. Man vill inte blanda ihop dem och man vill hinna tänka lite på dem. På varje novell. Nu följde jag ju kanske inte riktigt min egen rekommendation ... Du vet hur det blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar