söndag 4 augusti 2013

En smakebit på søndag (vecka 31)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.   

Nu var det ett tag sedan jag var med i En smakebit på søndag. En söndag var jag bortrest, och jag har också haft en del problem med datorn under sommaren. Lösningen blev att min bror installerade Windows igen, och förra söndagen hade jag inte hunnit lägga in alla program och enheter förrän framåt kvällen. Pappa fick komma och hjälpa mig med trilskande drivrutiner. :)

Mari frågar idag om vi är trötta på Smakbitarna. Absolut inte! säger jag. Jag tycker att det är roligt att gå in i en massa bloggar som jag annars inte skulle ha hittat, och att få läsa om en massa böcker som jag annars kanske inte skulle ha hört talas om. Den här veckan är det förresten två år sedan den första smakbiten jag delade med mig av. Men Mari har väl hållit på mycket längre. Var detta nummer 200?

Just nu är det Sagan om Isfolket som gäller hemma hos mig. Jag har läst flera böcker i serien den här veckan. Kanske att jag borde läsa något annat efter den här, del 8, som är en av böckerna med en deckargåta i. Liken efter flera kvinnor har hittats nedgrävda i skogen och det pratas om att det ligger trolldom bakom (detta är på 1600-talet).
Fogden såg strängt på dem. - Vi känner alla till, att er släkt har haft mycket underligt fiffel för sig genom tiderna. Så i mitt hjärta finns det inget tvivel. Det är en av er som står bakom dessa ogärningar. Och jag ska nog finna ut vem.
(Margit Sandemo, "Bödelns dotter", s. 44)

16 kommentarer:

  1. Nu får jag nog snart ta och skaffa mig den första boken i serien så jag också får veta vad alla andra pratar om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ska kanske helst vara tonåring när man läser serien första gången. Men gör ett försök. :)

      Radera
  2. Jeg husker akkurat denne boken som en av de beste i hele Isfolket :)
    Tusen takk for smakebiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag vet inte vilken jag tycker är bäst. Antagligen Trollbunden faktiskt. :) Men den här är också fin.

      Radera
  3. Isfolket har jeg ikke lest ennå, men prøvde meg på den før en stund siden, men jeg ble raskt lei den, og det er litt rart siden den har fått så mye skryt. Liker overnaturlige ting, det er spennende, kanskje jeg må prøve meg igjen en dag:)Kos deg med boken! Takk for smakebit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror man bör vara tonåring när man läser den första gången. Man har mer överseende med de sakerna som är mindre bra då, och vid omläsningar som äldre så har man ju kvar de goda minnena av första läsningen. Som min syster sa "Jag gillar serien, men det är en massa grejer i den som man skulle vilja fixa."

      Radera
  4. En väldigt populär serier! Har tyvärr inte själv läst den! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det här är kanske fjärde eller femte gången jag läser den. :)

      Radera
  5. Jag har inte heller läst sagan om isfolket men borde verkligen se till att försöka få tag i första boken, det verkar vara tydligt att man missat något viktigt när man inte läst dem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Speciellt om man gillar lite övernaturliga inslag. Fast egentligen ska man nog vara väldigt ung när man läser dem första gången för att riktigt uppskatta serien. :)

      Radera
  6. Har faktisk ikke lest denne ennå,noe jeg helt sikkert burde gjøre etter hvert. Tusen takk for smakebiten:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag har svarat till andra så finns det ju en risk att man inte klarar av den när man är vuxen. (Jag har det problemet med Narnia-böckerna. Man borde säkert vara barn när man börjar läsa dem.) Men det är ju alltid värt ett försök ändå. :)

      Radera
  7. Jeg har lest denne serien en 8-9 ganger tror jeg :-) Jeg har lest alt Margit Sandemo har utgitt. Denne serien hjalp meg å finne tilbake lesegleden da jeg som ung mor måtte ha noe gjøre om kveldene etter at sønnen min hadde lagt seg, så det er bøker jeg husker med glede :-)
    Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst om serien några gånger, men inte så många gånger. Kanske 4-5. :) Jag kan förstå att de gav dig läsglädjen tillbaka. De är verkligen så att man tänker "en bok till" så fort man avslutar en av dem.

      Radera
  8. Leste denne serien for veldig mange år siden . Spesielt å se den oversatt til svensk.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt svenska som är originalspråket. Margit Sandemo pratar väl båda språken flytande, men det blir tydligen bäst när hon skriver på svenska. Hon gick nog i skolan i Sverige, så det kanske har med det att göra.

      Radera