onsdag 30 november 2011

Fallet Thurneman


Fallet Thurneman
av Arne Sundelin

Det här är en roman om Sigvard Thurneman (efternamnet var taget och lär vara ett anagram av ordet Manhunter), som ledde den mystiska klubben Den Magiska Cirkeln, som sysslade med hypnos, yoga och, eh, en rad brutala rånmord under 1930-talet. De kallades också Salaligan efter att brotten hade avslöjats och det mycket märkliga fallet rullades upp.

Thurneman verkar ha varit rätt mesig, men lyckades ändå få makt över de andra medlemmarna, som ju trodde att han hade kunskap om magi och dessutom var representant för den internationella föreningen DMC. Det verkar dock som att den bara bestod av Thurneman och några få andra. Han var en väldigt udda människa av den här romanen att döma. Och han bedömdes ju också vara psykiskt sjuk, i motsats till de andra ligamedlemmarna. Bland annat ansåg han inte att det var fel att döda en människa, det var ju bara en förändring av dess tillstånd.

Boken känns nästan mer som en faktabok än en roman. Fast det är ju ändå en roman, så man ska väl inte lita på allt. Arne Sundelins bror Anders Sundelin har skrivit en bok om Salaligan som verkligen är en faktabok, "Den magiska cirkeln". Det kan säkert vara intressant att läsa den också, men jag tror nog inte att jag kommer att göra det. Så intresserad är jag inte av Salaligan. Om man bara ska läsa en av dem så vet jag egentligen inte vilken man bör välja. Jag valde i alla fall romanen. För att jag gillar romaner. Och jag var mer intresserad av hur Thurneman tänkte, och det kan man väl ändå inte riktigt veta. Men det kan ju ha varit så här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar