torsdag 17 november 2011

Krig eller fred


Krig eller fred
av Silke Scheuermann

Berättaren är en kvinna som har en pojkvän, men samtidigt är nästan besatt av en kollega. Den ene lyssnar på henne och vill flytta upp. Den andre kan tänka sig att ha sex med henne och att prata om sig själv. Naturligtvis är det "fel" man som hon är mest kär i.

Jo, men den här novellen tyckte jag också var helt okej. Bra att inte alla de tyska novellerna var jättesvåra. De två första (som jag läste) ur Novellix tyska fyra förstod jag mig ju inte alls på. Men alla de tyska känns väldigt tyska på något sätt. Det känns som att det är en klar skillnad på dem och de fyra svenska Novellix-noveller som jag har läst tidigare. Kanske är det något med att originalspråket liksom lyser igenom. Kanske är det att de tyska författarna ställer högre krav på sina läsare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar