lördag 4 oktober 2008

Berättelser från Sjumilaträsket


Berättelser från Sjumilaträsket
av Nasses Nekromantiker

Tobbes förlag hade monter på bokmässan. Coolt. Naturligtvis var jag tvungen att gå dit och se vad han hade gett ut för något sedan förra mässan. Det var bl.a. det här seriealbumet, som i grund och botten är något galet fanzin - Nasses Nekrozin. Detta är så vitt jag förstår den trettonde publikationen i den serien fast det första som utkommer i lyxig bokform, och innehåller mest nytt material men även en del gammalt.

Det kretsar kring den onde despoten NecroNasse (som påminner om en annan berömd gris) och de andra varelserna i hans borg. På baksidan utlovas serier, våld och dumheter, och det stämmer rätt väl med innehållet. Våldet är jag inte sådär superintresserad av, men dumheter är kul (och okej, våldet och dumheterna sammanfaller ju rätt ofta). I det här seriealbumet är det definitivt så att ju dummare det är desto bättre. :) Det jag inte gillar är att det ibland kan kännas lite väl internt. Bäst är den helt idiotiska "Duell med döden" och snyggast är omslaget.

De som döljer sig bakom "Nasses Nekromantiker" är Fredrik Andersson, Daniel Ankarsten, Johan Cedmar Brandstedt, Sebastian Ericsson, Karl Holmqvist, Björn Härgestam, Nils Härgestam, Jan Kustfält, Daniel Lennéer, Anders Lorentzen, Andreas Müller, Alexander Pettersson, Henrik Sahlström, Richard Svensson och Fredrik Torstensson. Daniel Lennéer har jag läst tidigare och Johan Cedmar Brandstedt har även gett ut ett, hmm, "soloalbum" om en ond liten gris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar