lördag 14 juni 2008

Lästrion: Sverige

Nu är jag sent ute med Lästrion.

Vilka tre skönlitterära böcker beskriver Sverige bäst? Vilka tre skönlitterära böcker skulle du rekommendera någon som vill veta mer om Sverige att läsa?

Verkligen inte enkelt. Det finns många tänkbara böcker att välja på.


1. "Aprilhäxan" av Majgull Axelsson

Vet inte varför jag kom att tänka på just den, det var väldigt länge sedan jag läste den. Men den handlar i alla fall om fyra kvinnors helt olika liv under flera årtionden. Ganska brett alltså, och det tycker jag passar bra om man nu ska skildra ett helt land.


2. "Garagedrömmar" och "Vakna laglös" av Mats Kjellblad

Utspelar sig i Osby, men det skulle kunna vara vilken mindre ort i Sverige som helst.


3. Astrid Lindgren

Jag tror nästan hon måste vara med. Mest för hon är den författare som alla svenskar känner till. Man kan välja nästan vilken bok som helst alltså, det gör inget om den utspelar sig i Nangijala eller så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar