lördag 28 juni 2008

Kajika


Kajika
av Akira Toriyama

Akira Toriyama har skrivit den väldigt poipulära mangan Dragonball. Jag har läst de första delarna i den serien, men jag tyckte inte alls att den var bra. "Kajika" är en manga i bara en volym (alltså inte i över 40 delar) och jag hittade den billigt, så jag tänkte att jag skulle läsa den. Men den är inte heller bra. Varken berättelsen eller karaktärerna är tillräckligt intressanta för att jag ska engagera mig i läsningen. Författaren har dock skrivit en mangatecknarhandbok som är helt okej. Jag har inte läst den från pärm till pärm, men man kan bläddra i den och få reda på saker som hur det funkar när man lägger på raster (färdiga bakgrundsmönster, eller, det används väl till mönstrade klädesplagg etc. också). Kul att veta. :)

Mangan "Kajika" bär samma namn som dess huvudperson. Kajika tillhör ett folkslag där alla är otroligt starka. Som barn var han ett problem, eftersom han helt enkelt verkar ha varit riktigt elak. När han en dag dödade en räv för skojs skull la rävens ande en förbannelse över honom. Kajika är nu en sorts rävmänniska och det enda sättet att bryta förbannelsen är att han räddar tusen liv. Han börjar närma sig målet nu, och har uppfostrats av rävens ande till att bli en bättre människa. När han ska rädda en hotad flickas liv hamnar han mitt i de komplicerade turerna kring världens sista drakägg. Vissa vill ha det för att bevara den hotade arten, men en gangsterboss vill åt ägget av helt andra skäl.

Slutet är delvis förutsägbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar