söndag 22 juni 2008

Lästrio: Olästa böcker

Väldigt träffande Lästrio den här gången.

Vilka böcker har ni köpt men som bara blivit stående i bokhyllan olästa?

Såna har man (jag) ju ganska många av, så det får bli någon sorts best of. Förstaplatsen är i alla fall rätt självklar...


1. "En lämplig ung man" av Vikram Seth

Hur många gånger har jag flyttat med den här, men ändå inte läst den? Troligen alla gånger jag har flyttat "på riktigt". Jag har aldrig försökt klämma in alla mina böcker i små studentlägenheter, men i alla vanliga lägenheter har den varit med. Den väger mycket, och då är den ändå häftad. Undrar om den kommer gå sönder om man verkligen skulle läsa den.


2. "Anna Karenina" av Leo Tolstoj

Den här boken får representera diverse klassiker som det aldrig blir av att jag läser, för det kommer ju alltid något annat emellan. Den här boken har jag åtminstone inte köpt, utan tagit från mina föräldras bokhylla, som är mycket välfylld av gamla Bra Böcker-böcker som ingen har läst.


3. Deverry- och Paksenarrion-serierna

Delad tredjeplats till de här två fantasyserierna. Jag äger faktiskt flera olästa, mer eller mindre fullständiga, fantasyserier (och även deckarserier), men jag vill ta upp de här två speciellt. Kristin brukar påminna mig om att jag borde läsa Deverryböckerna (en serie i massor av delar av Katharine Kerr) och Morina om att jag borde läsa Paksenarrionböckerna (en trilogi av Elizabeth Moon). Jag har faktiskt läst den första Deverryboken (1999, innan jag kände Kristin) och en bit i den första Paksenarrionboken (också på 90-talet, skulle jag tro), men har inte kommit vidare. Men jag har planer på att läsa serierna, för de ska ju tydligen vara bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar