torsdag 8 maj 2008

Once Upon a Time in the North


Once Upon a Time in the North
av Philip Pullman

Jag såg Den gyllene kompassen-filmen i helgen, så då passar det ju bra att läsa den här boken, som hör ihop med bokserien på vilken den filmen är baserad. Det, och att jag fick min bokbeställning med "Once Upon a Time in the North" nyligen.

Det här är en väldigt kort bok, egentligen inte mer än en novell. Den utspelar sig långt före His Dark Materials-trilogin, och handlar om hur ballongflygaren Lee Scoresby och pansarbjörnen Iorek Byrnison träffas för första gången i en nordlig gruvstad. Inte så originell handling egentligen, men jag gillar ju Pullmans alternativa värld. Den är nästan som vår, men så finns det ett par detaljer som gör enorm skillnad.

Boken är lyxigt designad. Inbunden, klädd i blått tyg, illustrerad. Synd att etiketten på omslaget sitter snett bara. (Det gjorde den på Kristins exemplar också...) I den bakre pärmen finns en ficka med spelplan och pjäser till ett ballongfararspel! Kul bonusgrej. :) Och så matchar den ju förstås "Lyras Oxford".

I den recensionen nämner jag förresten en "The Book of Dust", som ska komma ut. Den har fortfarande inte kommit ut (fyra år senare), men Pullman jobbar visst på den. Den ska bli stor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar