onsdag 7 maj 2008

Lästrio: Stockholmsskildringar

Och så senaste Lästrion. Om det inte har kommit en ny idag...

Veckans ämne: Dina tre bästa stockholmsskildringar.

Hmm, Stockholm alltså? Det är väl inte helt ovanligt att böcker utspelar sig i Stockholm, men jag känner nästan aldrig till platserna som nämns så det brukar inte fastna att det var där de utspelade sig.

1. Per Anders Fogelströms Stad-serie

Det är ju den självklara ettan. Fem böcker om folk i Stockholm, och om Stockholm ö.h.t., under hundra år.


2. John Ajvide Lindqvist

Både "Låt den rätte komma in" och "Hanteringen av odöda" utspelar sig i ett lite alternativt Stockholm. I verkligheten finns där väl färre monster...

Var är min "Hanteringen av odöda" förresten? Kan Anna vara den skyldiga här?


3. Martin Kellermans Rocky

Jag fick fundera ett tag innan jag kom på vad jag skulle ha på plats 3, men till slut kom jag på att serien om Rocky absolut hörde hemma på listan. Den får väl vara med trots att det är seriestrippar? :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar