måndag 12 november 2007

Malstrøm


Malstrøm
av Trude Brænne Larssen

Det var länge sedan jag läste den förra boken och den slutade mitt i tinget, där det som ska avhandlas är ett mord. Men det går lätt att komma in i handlingen igen. Ö.h.t. är det lätt att läsa den här serien. Jag skulle tro att det här är en av de bästa norska underhållningsserierna just nu. Inte för att jag följer någon annan för tillfället så... :)

De två som ställs till svars för mordet jag nämnde är de båda viktigaste männen i Rimes liv. Den ene är Bork, mannen hon älskar, och den andre är Rimes släkting Varg. Det finns män som är ute efter att hämnas på Rime, både för saker som hon sägs ha gjort under slaget vid Stiklestad och för det här mordet, som de ger henne skulden för. Rime inser att hon inte kan stanna kvar hos Bork. Det är för farligt. Men just nu är hon så svag av sin graviditet att hon måste förlita sig på vänner och inte kan ge sig av på egen hand. Medan hon förs till ett gömställe är hon med om ett alldeles speciellt möte som avslöjar en del av hennes förflutna. Rime har nämligen inga minnen av sin barndom och vet inte var hon kommer ifrån. (Läsaren vet, åtminstone om man tidigare har läst serien Ulveøyne där Rimes mor var den centrala karaktären.)

Rimfrost:
1. "Bortført"
2. "Alvesang"
3. "Banesår"
4. "Tidevann"
5. "Vendepunkt"
6. "Korsveien"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar