fredag 23 november 2007

Princess Ai 2 & 3



Princess Ai - Andra boken: Ljusning
Princess Ai - Tredje boken: Evolution
av Misaho Kujiradou, Courtney Love & D.J. Milky

Läs om första delen i serien här.

Ai, som egentligen är en prinsessa från en annan planet men som har förlorat de flesta av sina minnen, inser att hon har fiender som kan komma att skada hennes vänner. Därför går hon med på att låta ett skivbolag göra henne till rockstjärna, eftersom de kanske har resusrser nog för att beskydda henne. Hon blir snabbt väldigt populär, och hennes musik verkar gå rakt in i hjärtat på folk. Men för henne finns det viktigare saker än musiken. Hon måste ta reda på mer om världen hon lämnade, och vad hon kan göra för att rädda den.

Jag känner igen en del saker som antagligen är typiska för genren. Särskilt blir jag påmind om Sailor Moon, även om Princess Ai är betydligt mindre storslagen (det är ju skillnad på 3 volymer och 18 volymer...). En prinsessa från en annan planet, förlorade minnen, kraftfulla smycken, änglavingar, en bad guy som skickar ut sina demoner en och en. (Är det så smart?) Men Princess Ai är inte helt fel att läsa alltså. Jag läste den mest för at Ai Yazawa (Nana! ParaKiss!) designat karaktärerna. Och så var det ju intressant p.g.a. att Courtney Love varit inblandad i serien. Lite otippat kanske?

Vet inte om jag gillar slutet förresten. Borde det inte ha hänt något mer? Det står i efterordet att Princess Ai kommer fortsätta som böcker, film etc., men det har jag inte sett någonstans.

Det här är väl förresten den enda Mangismo-serie man vågar köpa. Den hann nämligen slutföras innan förlaget fick ekonomiska problem och slutade ge ut böcker. Jag följde ju två andra av deras serier (I.N.V.U. och min favorit Kare first love), men om jag vill läsa slutet får det väl bli på engelska. Mangismo finns/fanns även i Norge och Danmark, men det var väl egentligen bara ett företag... Utgivningen stoppades där också. I Norge verkar dock ett annat förlag ha plockat upp utgivningen av två av förlagets serier, tyvärr ingen av de som jag följde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar