söndag 4 november 2007

Die Schlampenstories


Die Schlampenstories
av Milena Moser

Det här är egentligen en samlingsvolym med två böcker i. "Gebrochene Herzen oder Mein erster bis elfter Mord" och "Das Schlampenbuch". Detta innebär att jag är uppe i nio tyska böcker i år, och alltså borde kunna nå mitt mål på tio. De här böckerna är väl egentligen schweiziska, men det är språket jag tänker på. :)

Det var ett par veckor sedan jag läste den första halva, alltså "Gebrochene Herzen oder Mein erster bis elfter Mord", men jag kommer åtminstone ihåg upplägget även om jag inte riktigt minns varenda mord. Båda böckerna består av korta berättelser. I den första handlar varannat kapitel om samma person, ett kapitel om vart och ett av de elva mord hon har begått i sitt liv. Hon verkar leva enligt devisen "ta ingen skit", och om dessutom tillfälle erbjuds så kan det gott hända att någon dör. Offret kan vara allt från en svekfull älskare till en snarkare i samma sovkupé på tåget. De elva övriga novellerna handlar om helt andra personer, och innehåller inte nödvändigtvis mord. Jag kommer inte ihåg om det är fler mord i boken än de elva som redan nämnts. Jag tror inte det. Gemensamt för de andra är att de handlar om märkliga situationer och är skrivna med elak humor. Om man gillar Ingrid Noll gillar man säkert Milena Moser också. I en enda historia är det en man som är huvudperson, annars är det bara kvinnor.

"Das Schlampenbuch" består också av noveller i samma stil, men den här gången är det inga som hör ihop med varandra. Men det förekommer en hel del mord. Och inte heller här behöver kvinnorna provoceras så hemskt mycket för att döda. Nu låter det kanske som om huvudpersonerna alltid triumferar, men så är det inte alls. Det kan lika gärna handla om en kvinna som blir lurad på något sätt. Ibland slår hon tillbaka, ibland inte.

Lättläst var det i alla fall. Jag missade ingenting p.g.a. för avancerat språk. Det är alltid en fördel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar