söndag 14 november 2004

The Princess Diaries


The Princess Diaries
av Meg Cabot

Jag hade med mig den här boken som semesterläsning till Danmark förra sommaren, men då lånade min syster den och jag fick aldrig läst den. Men nu har jag faktiskt läst den, och nej, min syster har inte behållit den så här länge.

Handlingen kanske redan är bekant, inte minst för att boken har blivit film. Mia, en tonårstjej som är intresserad av djurens rättigheter och bor i New York tillsammans med sin konstnärsmamma, får reda på att hennes pappa är furste i ett litet europeiskt land, Genovia. Hon visste ju att han hade pengar och höll på med politik i Genovia, men inte att han var kunglig. Nu har han fått reda på att han inte kan få fler barn, och alltså måste Mia ärva tronen. Mia är alltså prinsessa av Genovia. Tänk så pinsamt om nån i skolan får reda på det! Hon vill helst inte bli mer utstött än hon redan är. Till råga på allt har hennes mamma börjat dejta Mias algebralärare (för övrigt det ämne som Mia håller på att bli underkänd i) och hon blir ovän med sin bästa kompis. Och nu måste hon ta prinsesslektioner av sin hemska farmor också.

Mycket bättre än jag trodde, faktiskt en riktigt underhållande bok. Vill läsa nästa del med en gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar