onsdag 17 november 2004

Från kollektiv till husbil


Från kollektiv till husbil
av Karna Rusek

När jag skrev om "Allt för konsten 2" nämnde jag att jag gärna ville läsa mer av Karna Rusek. Och om man lyckas orientera sig på bibliotekets serieavdelning så kan man faktiskt låna hennes seriealbum "Från kollektiv till husbil". Det stod i en hylla som jag inte hade lagt märke till tidigare...

Karna Rusek har en slarvig teckningsstil (alltså, jag gillar den) och gör självbiografiska serier. Vad som skiljer ut hennes serier är att de är så väldigt politiska. Karna skriver om att bo i kollektiv och befria burhöns, och det dyker upp politiska tankar hela tiden. Det är mycket om att ha svårt att umgås med folk och misslyckade planer också. Som när kollektivet ska ha fest och det inte kommer några gäster eftersom ingen hade någon att bjuda. Lite sorgligt nästan.

Jag tycker att det här tunna lilla seriealbumet är bra, men fängelseserien från "Allt för konsten 2" är ändå min favorit. Hon har även skrivit en artikel i Yelah om fängelsevistelsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar