söndag 14 november 2004

Short Program 2


Short Program 2
av Mitsuru Adachi

Jag läser del 2 innan jag har läst del 1, men det gör inget eftersom båda är novellsamlingar. I serieform alltså. Orsaken till att jag valde att köpa del 2 först var att den var billigare, och jag tror att ettan var tillfälligt slut också.

"Short Program 2" är olik all annan manga jag har läst, åtminstone vad jag kan komma på just nu. (Jag har ju inte läst så hemskt mycket manga förstås...) Mitsuru Adachi använder sig av små medel, och lyckas ändå berätta mycket om sina karaktärer på bara ett fåtal sidor. Ändå känns tempot lugnt. Det här är nog något som även folk som egentligen inte läser serier skulle kunna tycka om. Historierna känns verklighetsnära. Nja, för att vara skönlitterära alltså. Det finns klart övernaturliga inslag ibland, och privatdetektiv är inte ett så värst vanligt yrke. Men personligheterna är "på riktigt".

Jag ska definitivt köpa del ett också, och jag måste rekommdera dem till min brors flickvän. Hon har efterlyst manga som inte är så hysterisk och som inte går ut på att hjälten snubblar in när hjältinnan håller på att byta om...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar