söndag 7 november 2004

Drei Tage dreißig


Drei Tage dreißig
av Henrike Wöbking

Äsch, jag hade otur med mina slumpmässigt valda tyska böcker från senaste biblioteksbesöket. Först "Marsmädchen" och nu denna. Båda två känns mer eller mindre likgiltiga. Den här är värst.

Den handlar om en trettioårig kvinna med samma namn som författarinnan (är det självbiografiskt eller va?). Henrike bor och jobbar i Köln, men nu ska hon hem-hem över helgen eftersom en av hennes bästa vänner (Paula) fyller trettio. Henrike och den tredje tjejen i gänget (Corinna) ska anordna födelsedagsfesten, som naturligtvis måste vara extra speciell. Inte minst finns det en del lokala traditioner när någon fyller trettio. Ja, och så är det sida upp och sida ner om Henrike och Corinna planerar och försöker hålla Paula utanför, Henrike åker och handlar festprylar, Henrikes mammas matlagning, Henrike har en lyxig hyrbil, alla äter en massa kakor på festen, bla bla bla. Och jag kan inte låta bli att undra varför hon berättar det här för mig. Visst, det är lite om hur Henrike blir deppig för att hon är singel och väninnorna har åtminstone börjat bilda familjer, men det räcker liksom inte för att det ska bli en handling av det. Det är inte särskilt engagerande, insiktsfullt eller ens roligt. Jag tror inte att det beror på tyskan...

Fast som vanligt var det flera stycken på amazon.de som hade gett den 4-5 stjärnor. Mystiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar