tisdag 10 augusti 2004

Lyra's Oxford


Lyra's Oxford
av Philip Pullman

Har du läst Philip Pullmans His Dark Materials-trilogi? Om inte, så gör det. De böckerna tillhör mina favoriter. Om de är fantasy eller inte råder det visst delade meningar om, och för min del kvittar det. En av böckernas huvudpersonen (den viktigaste av huvudpersonerna) är flickan Lyra som bor i Oxford i en värld som är mycket lik vår egen. Den politiska kartan skiljer sig från vår, och jag får väl erkänna att jag inte har hört talas om att det verkligen skulle finnas talande isbjörnar på Svalbard. men den största skillnaden mellan Lyras värld och vår är att i hennes värld har alla människor en dæmon. Det är ett djur som följer människan överallt, men det är egentligen inte ett riktigt djur. Det är en del av människan, och människa och dæmon kan inte existera oberoende av varandra. Barns dæmoner byter skepnad när de vill, men hos vuxna har de fastnat i en form som passar den personens sinnelag. Böckerna är spännande, tänkvärda och helt enkelt väldigt bra, men jag tror inte att ska ge mig in på en redogörelse av deras handling.

"Lyra's Oxford" handlar förstås om samma Lyra. Det är en bok i ganska litet format och med få sidor, men den känns ändå ganska lyxig. Utsidan är tygklädd, med en etikett på framsidan, och förutom en illustrerad novell om Lyra innehåller den en utvikbar karta över Oxford. Dessutom ett par småsaker som man inte riktigt vet var de passar in. Mycket mystiskt. Men på internet får jag reda på att det ska komma ut ännu en His Dark Materials-relaterad bok, "The Book of Dust", troligen 2005. Den ska i alla fall innehålla berättelser om bipersoner från His Dark Materials, och den kanske även kommer att innehålla en fortsättning på novellen i "Lyra's Oxford". Det är möjligt att uddasakerna i "Lyra's Oxford" bli begripliga då. Ska bli väldigt intressant att läsa den kommande boken. Båda de här böckerna är så klart ett måste (två måsten?) för de som älskar His Dark Materials.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar