söndag 22 augusti 2004

Det mest förbjudna


Det mest förbjudna
av Kerstin Thorvall

(Det är första gången jag har råkat ut för det här, men den här boken har faktiskt en lätt "doft" av gammal rök. Blä. Inte värre än att boken går att läsa dock, och jag som inte har särskilt ont av rök hade inga problem med det. Men hädanefter borde jag kanske sniffa lite mer på böckerna när jag handlar på loppis...)

"Det mest förbjudna" är självbiografisk, även om jaget heter Anna i stället för Kerstin. Den blev väldigt... omtalad när den kom ut på 70-talet. Titeln syftar på att "Anna" bara kan hålla sin ångest under kontroll om hon gör det som är förbjudet. Som ung var hon snäll och lydig, men hon ändrade sig rejält senare. Det berättas om sånt som de flesta kanske skulle dölja - otrohet, psykiska problem mm. Och porträttet av mamman är inte nådigt.

Jag blev faktiskt lite överraskad av att boken var så bra! Hade tidigare läst "När man skjuter arbetare..." och inte riktigt fastnat för den, men nu känner jag att jag borde ge den (och de två andra böckerna i den trilogin) en chans till.

Här skriver Kerstin Thorvall själv om "Det mest förbjudna" och vilken skandal den blev.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar