lördag 7 maj 2011

Brokeback Mountain


Brokeback Mountain
av Annie Proulx

Det är nästan så att man kan misstänka att just den här boken kom ut i samband med filmen. Det är alltså enbart novellen "Brokeback Mountain" det här, det är inte novellsamlingen (som heter "Close Range: Wyoming Stories"). Den har filmaffischen som omslagsbild och info om filmen på baksidan.

Har man sett filmen så vet man vad som händer i novellen. Jag misstänker att man känner till handlingen även om man inte har sett filmen. Den var ju rätt omtalad. Gaycowboys! Jag såg filmen för ett par år sedan, och upptäckte att den var betydligt sorgligare än vad jag hade trott. Hur jag nu kunde inbilla mig att den inte skulle vara det. Det är trots allt en kärlekshistoria där huvudpersonerna inte ens kan erkänna för sig själva att det är just det det är. Att avslöja något för någon annan är inte att tänka på!

Filmen följer novellen väldigt troget. Men det blir ju ändå annorlunda. I novellen skildras miljöerna genom språket, väldigt väl kan jag tillägga. Novellen känns dessutom mer komprimerad. Jag tror man har utökat med några fler scener i filmen.

Man ska nog helst läsa på engelska om man ska läsa den. Och det tycker jag att man ska. Det är en riktigt bra berättelse. Filmen är också bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar