torsdag 2 oktober 2008

Den siste lantisen, Monster



Den siste lantisen
Monster
av Mattias Elftorp

Detta är två små, tunna seriehäften (tänk pixiböcker, fast lite högre) ifrån Seriefrämjandets Lantis-kollektion. Seriefrämjandets monter på Bokmässan hade lanthandelstema och Lantis-häftena såldes i dussin och halvdussin. Jag köpte två dussin. Hehe. Det började med att jag köpte ett par stycken på en Bokmässa för flera år sedan och efter det fick jag ett starkt behov av att äga alla. (Jag hade många Pixiböcker när jag var liten också. Kanske är därför jag är boknörd.)

Två av Lantisarna jag köpte visade sig i alla fall vara av samma serieskapare, så då läste jag dem först. Jag har aldrig hört talas om Mattias Elftorp förr, men det går att se vad han håller på med på hans hemsida.

Den första av de båda Lantisarna heter "Den siste lantisen" och handlar om hur en lantis (den siste) reagerar när han upptäcker att staden under natten har inkräktat på hans mark. Trots att han har sänt ett varningsbrev. Weird. :)

"Monster" är en vampyrhistoria som tyvärr har försvunnit lite ur min hjärna eftersom jag har hunnit läsa en betydligt längre och maffigare vampyrhistoria efter det. Den begränsade längden bidrar till att "Monster" blir en ganska basic berättelse om vampyrism.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar