tisdag 24 maj 2005

Neon Genesis Evangelion del 2 - Pojken och kniven


Neon Genesis Evangelion del 2 - Pojken och kniven
av Yoshiyuki Sadamoto/Gainax

Det här kan bli bra, säger jag om ettan och sen dröjer det ett halvår innan jag läser del två. Ganska typiskt för mig kanske. Läser oftast inte bokserier särskilt sammanhängande, för jag har så mycket annat som jag också vill läsa. Läste om ettan innan jag läste den här, annars hade jag väl inte förstått vad som hände... Även om det inte händer så mycket i varje bok. Det är visst vanligt i manga att ett ganska kort tidsförlopp skildras med väldigt många bilder. Men detta påverkar inte tempot, det tar inte lång tid att läsa. Varje sida tar bara ett par sekunder. De här pocketarna är på ca 180 sidor (inklusive artiklar, intervjuer och brevsidor i slutet) och tar högst 20 minuter att läsa.

Handling då? Bakgrunden har jag redan skrivit lite om. Läs här. Shinji, motvillig, men väldigt lämplig, fjortonårig evangelionpilot har flyttat in hos sin överordnade, Misato. Det är hennes idé, hon tycker att han är för deppig och behöver muntras upp. Det är inte konstigt att Shinji deppar förresten. Hans pappa, som har uppfunnit evangelionrobotarna och som Shinji inte har sett på många år innan han hämtades för att bli pilot, bryr sig inte alls om sonen. Shinji har inte fått höra ett enda uppmuntrande eller berömmande ord från fadern efter att ha riskerat livet i strid mot de invaderande "apostlarna".

Shinji börjar i sin nya skola, i samma klass som den mystiska flickan Rei som också är evangelionpilot. Så fort det blir känt att Shinji är pilot får han en kille i klassen som fiende. Hans syster skadades när Shinjis evangelion kämpade mot en apostel, och dessutom ska inte Shinji komma och tro att han är nåt. Men det tror han inte heller. Han verkar knappt bry sig om nånting.

Jag gillar den här mangan och tänker fortsätta läsa den. Del tre har redan kommit ut, så jag får skaffa den snart. Det enda som är lite jobbigt är alla stridsscener. Jag har nämligen extremt svårt för att förstå vad som händer. Jag ser inte ens skillnad på evangelionerna och apostlarna. :-D Men det tycks inte vara nödvändigt att förstå exakt vad som händer för att kunna läsa mangan. Det är ju det som händer utanför striderna som är intressant.

Att Misato har en pingvin som husdjur gör ju förresten det hela ännu bättre. jag gillar pingviner. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar