onsdag 25 maj 2005

Tomteluvan


Tomteluvan
av Irmelin Sandman Lilius

Man kan nästan säga att jag samlar på Irmelin Sandman Lilius böcker. Jag har inte börjat jaga runt efter dem överallt för att köpa dem för dyra pengar, men om jag ser en på loppis så brukar jag köpa den. Det händer ganska ofta, för hon har skrivit många böcker. Jag har åtminstone fem-sex stycken som jag inte har hunnit läsa än.

Många av böckerna, bl.a. denna, utspelar sig i den lilla staden Tulavall i Finland. Tiden är för det mesta 1800-tal och samma personer återkommer i flera böcker, men det finns även böcker som utspelar sig i forntiden och handlar om Tulavalls grundande. Det finns en hel del fantasyelement i böckerna.

I "Tomteluvan", som är en bilderbok med illustrationer av författaren, bygger de tre Haltersflickorna en snöborg tillsammans med några andra barn, men så kommer det några äldre pojkar och börjar bråka med dem. Efteråt ligger det kvar en röd luva på platsen, men ingen vet vem den tillhör. Följande natt vaknar alla i huset av att någon klagar och tjuter. Ingen förstår vad det kan vara utom Halterspappan som förklarar att det är tomten som vill ha tillbaka sin luva. Men nu har de försökt tvätta luvan och den har krympt och blivit pytteliten. Vad ska de göra nu?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar