fredag 27 maj 2005

Lindas samlade


Lindas samlade Krönikor 1993-1995
av Linda Norrman Skugge

Vet ni hur mycket jag betalade för den här (aningen trasiga) pocketboken på Tradera? 177 spänn inklusive porto. Men det får man räkna med, den går ju praktiskt taget inte att få tag på. (Men den finns på biblioteket, ni kan låna den där.) Jag behöll den inte heller, Kristin fick den i födelsedagspresent (och vet nu exakt hur mycket pengar jag la på hennes present...). Men jag tänkte att eftersom den ändå är begagnad så kan jag ju snikläsa den först. Hehe.

Jag har faktiskt läst "Lindas samlade" tidigare, i december 2001. Då tyckte jag inte att den var speciellt bra, mest konstig, men den här gången gillade jag den mycket. Vet inte varför, jag kanske har fått bredare smak. Det här är alltså Linda Norrmans/Linda Norrman Skugges (Linda Skugge började hon inte heta förrän några år senare) samlade krönikor från åren 1993-1995. På den tiden hade hon en ganska annorlunda stil än nu, även om det finns många likheter också. Krönikorna handlar mycket om musik och uteliv (från början skulle hon vara popkrönikör), och de är mycket mer ångestladdade och bisarra. Jag tycker om. :)

Förresten, nu har de här krönikorna blivit så gamla att man blir 90-talsnostalgisk av dem. Linda nämner att Havsänglarna har bytt namn till Kent och skriver mycket om att det finns ett nytt bra band i Göteborg som heter Broder Daniel, och så är det nåt om alla barnen som mår så bra numera tack vare Soul Asylum. Och i början av boken så lever både Kurt Cobain och Richey Edwards (okej, man vet inte säkert att han är död, men är inte det rätt sannolikt?). Det här var ett tag sen. "En förlorad värld" ("Brideshead Revisited") gick på TV också. :) (Den boken borde man förresten läsa.) Aningen irriterande är dock att när Linda klagar på hur tjejerna i videon til Nightcrawlers "Push the Feeling On" ser ut så får jag låten på hjärnan. :-D

Linda Skugge har en blogg nuförtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar