måndag 23 maj 2005

Madicken och Junibackens Pims


Madicken och Junibackens Pims
av Astrid Lindgren

Jag läste "Madicken" nyligen och blev väldigt förtjust i den boken. Nu har jag läst den andra boken om Madicken och om Junibackens Pims, mer känd som Lisabet. Den är lika bra den, kanske ännu bättre. Jag tror nog inte att jag behöver skriva så mycket om handlingen. Läs böckerna istället. Jag förstår inte varför jag inte har gjort det tidigare. Nu skulle jag gärna vilja att jag hade läst den när jag var liten, för det hade varit intressant att veta om man lägger märke till olika saker när man läser den som barn och som vuxen. Ser man t.ex. klassklyftorna på ett annat sätt? Och lägger man mer märke till de vuxna karaktärerna? Astrid Lindgren var i alla fall väldigt duktig på att skriva böcker som kan läsas och uppskattas både av barn och vuxna, och Madickenböckerna har hamnat bland mina favoriter nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar