torsdag 26 maj 2005

Tillbaka till 70-talet - En nostalgisk bildberättelse om Varberg


Tillbaka till 70-talet - En nostalgisk bildberättelse om Varberg

Man kanske ska ha någon anknytning till Varberg för att riktigt uppskatta den här boken, som är en sammanställning av en artikelserie som gick i Hallands Nyheter för några år sen. Men nu råkar jag ju faktiskt komma därifrån, så även om jag inte föddes förrän väldigt sent på 70-talet så känner jag ju igen mycket. Det var på 70-talet som det nya sjukhuset och Ringhals och massor av bostadsområden byggdes, och de finns ju förstås kvar. Och Brunnsbergs (Brunnsberg är en stadsdel) kyrka, den är jag döpt i. Kul att se bilder på de väldigt utskällda husen på Håsten (en annan stadsdel) också. Alla tyckte att de var så fula, bruna lådor, och de kallades kaninburar. Alltså, de var ju supersnygga! Men nu finns de inte kvar, de blev ombyggda till vanligt husutseende ett antal år senare. Nu är de inte alls roliga. Fast taken kanske inte läcker in heller, det är ju en fördel. Det finns även bilder och texter om de gamla husen i stan som revs för att det skulle byggas nytt. Bl.a. Gerlachska villan som alla ville ha kvar utom politikerna tydligen. När jag gick på gymnasiet (mitten av 90-talet) fanns det fortfarande en utställning där om hur hemskt det var att riva det huset. (Skolans förre bildlärare var en av de som var mest engagerade i frågan.) Jag tror jag har fått ordning på ungefär var det låg...

Men det finns ju mycket annat att ta upp i en sån här bok. Vad gjorde man egentligen på ett typisk sportlov i Varberg på 70-talet? Vilka butiker fanns? Och så måste man ju uppmärksamma att stadens första pizzeria öppnade, träskotillverkarna hade goda tider, man debatterade om stadens soptipp kanske inte borde ligga precis vid fågelskyddsområdet, alla hade Stenmarksmössa, Sveriges äldsta människa bodde i Varberg och politikerna planerade glatt ett eget "Ruhrområde" i (den tvångsbildade) kommunens norra del.

Mycket intressant och rolig bok. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar