söndag 30 januari 2005

Saga of the Swamp Thing


Saga of the Swamp Thing
av Alan Moore (manus), Stephen Bissette (teckning) och John Totleben (tuschning)

Swamp Thing handlar om en forskare, Alec Holland, som tillsammans med sin fru Linda experimenterade med en formel i Louisianas träskmarker. Men nån elaking sprängde deras lab. Linda dog, men Alec förvandlades till en människorformad klump träskväxtlighet - Swamp Thing - som går omkring och önskar att han kunde få sin mänsklighet tillbaka. Det var ingen särskilt populär serie när Alan Moore tog över den nån gång på 80-talet. Men han hade nya idéer och det första han gjorde var att ha ihjäl Swamp Thing och låta honom återuppstå på ett lite annat sätt, något som förändrade handlingens förutsättningar.

Det här albumet innehåller de sju första episoderna som Alan Moore skrev. Det finns många fler samlingsalbum. Om de också finns på bibblan ska jag läsa dem, men om jag måste köpa dem så har de inte särskilt hög prioritet. Det finns säkert ganska mycket Swamp Thing av andra författare också. Det finns t. ex. en berättelse i "Neil Gaiman's Midnight Days". Förutom den hade jag inte läst nåt om Swamp Thing tidigare. All bakgrundsinformation har jag fått från Alan Moores förord till det här albumet och från en radiointervju med honom som jag just har lyssnat på. Den finns här, men på tisdag kommer den ersättas av nästa veckas program där Alan Moore intervjuar Brian Eno. (En vecka efter det kommer det vara Brian Eno som intervjuar nån annan.) Här finns en textversion av Alan Moore-intervjun, men tyvärr är det ett par fel i texten. Fördelen är att den inte försvinner om ett par dagar. Lyssna på eller läs intervjun, den var väldigt underhållande. :)

Tillbaka till Swamp Thing. I förordet påpekar Alan Moore att alla serier som ges ut av DC utspelar sig i samma universum. Batman, Stålmannen (heter han Superman i Sverige också numera?), Swamp Thing, Sandman etc. tillhör alltså samma värld, och saker och ting från en serie dyker gärna upp i andra serier också. Det är rätt kul. I det här Swamp Thing-albumet lade jag märke till att Arkham Asylum nämndes (mentalsjukhus i Batman, som även finns med en del i Sandman) och jag tyckte mig känna igen demonen Etrigan från nån anna serie. Var inte han med i Sandman vid nåt tillfälle? Viktigast av allt var ju dock att det är visst härifrån Matt Cable kommer! Han är en vän till Alec Holland/Swamp Thing, men senare övergår han till att ha en viktig roll i Sandman. Jag hittade en "Mästaren och Margarita"-referens också. Kul. :)

............................................................

1 feb.:Radioprogrammet byts ut på torsdag, inte tisdag (idag). Blev visst fel i hastigheten. Så nu har ni ett par dagar extra på er att lyssna. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar