lördag 1 januari 2005

Rebell med frusna fötter


Rebell med frusna fötter
av Johanna Nilsson

Stella går fjärde terminen på Handelshögskolan. Hon är lite annorlunda än de flesta studenterna där, ifrågasätter om pengar verkligen är och bör vara meningen med livet. Tillsammans med två kompisar bildar hon Föreningen för Anonyma Aktiemissbrukare, med 12-stegsprogram för avvänjning och allt, mest på skoj. Men det tas på allvar av många som nu inser att de är just aktiemissbrukare och snart är händelseförloppet utanför Stellas och hennes vänners kontroll. Under tiden träffar Stella kommunister och uteliggare, och umgås med sin sjuka mormor och sin stulna ödla.

Hmm, nej, tyckte inte att den här boken var så himla bra. Visserligen är det rätt kul ibland när det händelserna blir allt vansinnigare, men det räcker inte riktigt. Många av personerna beskrivs som stereotyper. Visserligen är det inte svårt att föreställa sig att de framstår så eftersom det är deras image. Det är inte alltid de klarar av att upprätthålla den. Men jag tror att det enda jag kommer att minnas av boken är några galna infall och kanske ett avslutande kaos.

..................................................

Det kommer att bli nån uppsummering av min läsning 2004 när jag har skrivit om alla böcker jag läste förra året. Det är bara en kvar nu, ett seriealbum av Alan Moore.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar