torsdag 20 januari 2005

Chelo's Burden


Chelo's Burden
av Los Bros Hernandez

Japp, mer Love and Rockets har lånats på bibblan. Det här är det andra samlingsalbumet. Tidigare har jag läst nummer tre ("Tears From Heaven") och nummer elva ("Wigwam Bam"). "Wigwam Bam" är min favorit av dessa tre. Det är skrivet enbart av den ena brodern Hernandez, men det har nog inget med saken att göra egentligen utan för att det är mycket nyare. I "Chelo's Burden" och "Tears From Heaven" kan det dyka upp monster, ryndskepp, superhjältar och sånt, och det är jag inte så intresserad av att läsa om. "Wigwam Bam" innehåller inget sånt. Jag har läst en del artiklar om Love and Rockets och det verkar som om serien har kommit att handla mer och mer om personer och deras relationer, medan de overkliga ingredienserna har minskat. Bra. :)

I "Chelo's Burden" finns i alla fall Gilbert Hernandez första berättelse om den latinamerikanska byn Palomar och folket där. Chelo är en kvinna som förutom att vara barnmorska även jobbar med att bada män (eh, finns det yrket verkligen på riktigt?), men hon får konkurrens när en annan kvinna (Luba) med samma yrke (baderska, inte barnmorska) kommer till byn. Samtidigt har den vackra Pipo lite väl många beundrare, och... Äsch, det är omöjligt att förklara handlingen, den är alldeles för invecklad. Det är som om man lär känna hela byn. Och senare skrevs det många fler berättelser om Palomar. De vill jag gärna läsa. :) (Jag har ju läst lite mer än detta förstås, i "Tears From Heaven".)

Det finns även ett antal berättelser om Maggie, Hopey m. fl. (av Jaime Hernandez). Jag gillar att läsa om dem, trots att det blir lite mycket superhjältar här. Just det känns lite konstigt (det första jag läste om de här tjejerna var betydligt mer verklighetsnära), men jag gillar dem ändå.

Och så är det lite andra blandade serier, bl. a. en äventyrlig berättelse av den tredje brodern Mario, som inte medverkar särskilt mycket i Love and Rockets.

Här är en alldeles ny intervju med Gilbert och Jaime. Jag kan tänka mig att köpa de där Palomar- och Locas-samlingarna. :) (Länk funnen i Neil Gaimans blog.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar