fredag 14 januari 2005

Tears From Heaven


Tears From Heaven
av Los Bros Hernandez

Det här är den fjärde Love and Rockets-samlingen. Tidigare har jag läst nummer elva, "Wigwam Bam". Den är skriven (ja, och ritad också, det är ju en serie) enbart av Jaime Hernandez och historien var ganska sammanhängande, men i "Tears From Heaven" är det istället många småhistorier av både Jaime och Gilbert H. Love and Rockets är inte som en serie egentligen, utan mer ett samlingsnamn för alla serier som bröderna Hernandez gör. Det är väl namnet på deras serietidning antar jag. Det är inte så att det bara finns en uppsättning karaktärer och att allt utspelas i samma miljö. Nej, det är väldigt blandat och det blir som om det vore många olika serier egentligen.

Hela "Wigwam Bam" handlade om två unga kvinnor vid namn Maggie och Hopey samt om alla möjliga människor de känner, särskilt någon som heter Isabel. Det verkar utgå mycket från deras hemstad, en amerikansk stad (by?) med många mexikanska invånare. I "Tears From Heaven" finns det en berättelse om Maggie, Hopey och Izzy (Isabel) och en annan där Izzys bror berättar om henne. Det finns även några berättelser om en tjej som kallar sig Penny Century. Jag tror att hon kommer från samma ställe. Fast huvudpersonen i några andra historier, en tjej som heter Rocky och har en robot som vän och släktingar med yttre rymden på sin bakgård, har nog inget med saken att göra. Tror jag. Det borde finnas fler kapitel om henne i nåt annat Love and Rockets-album i alla fall, för annars var det ett väldigt konstigt slut...

Jag har hört att Gilbert skriver mycket om invånarna i en latinamerikansk by (stad?) som heter Palomar, och här finns ett par historier om dem. Men det finns även lite annat av honom, bl. a. en berättelse om en tjej som kallas Errata Stigmata. (Det är hon som är på omslaget.)

Tyckte inte att "Tears From Heaven" var lika bra som "Wigwam Bam", men den var ändå värd att läsa. Jag tror att den kommer att göra sig bättre som en del av helheten än ensam. Nu blev det så mycket nytt folk och nya situationer som inte alltid verkade leda nånstans. Jag kanske borde satsa på att läsa albumen i ordning och inte bara ta vad som råkar finnas inne på bibblan ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar