tisdag 12 oktober 2004

Johanna



Johanna
av Li Österberg och Patrik Rochling

Det finns Johanna-serier i både "Allt för konsten 3" och "Allt för konsten 4". I femman också tror jag, men den har jag ju inte läst. Jag trodde att de skulle gå i repris i det här seriealbumet, men de gjorde de inte. Kul, det känns ju mycket lyxigare så här. Som en större historia med mer genomarbetade karaktärer. :)

Johanna är en impulsiv och rättfram tjej med ett häftigt humör, men hon har sina tankfulla stunder också. Ofta återfinns hon boende hemma hos sin syster Helena, gärna utan att Helena vet om det i förväg. :) I det här albumet har Johanna släpat iväg sin flickvän på en ytterst oplanerad semster, samtidigt som Helena går hemma och oroar sig. Nutid blandas med minnen från uppväxten. (Som inte behöver vara för så väldigt länge sen, eftersom Johanna inte är så gammal. Hon är sexton i historien i "Allt för konsten 4", men det här måste vara minst ett halvår senare, kanske ännu längre.)

I flera recensioner har jag läst att Li Österberg och Patrik Rochling måste vara inspirerade av bröderna Hernandez, men eftersom jag bara känner till dem till namnet så kan jag inte uttala mig om det. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar