fredag 30 januari 2004

Allt för konsten 3


Allt för konsten 3
Redaktör: Ingemar Bengtsson
Medverkande: Daniel Ahlgren, Rasmus Gran, Åsa Grennvall, Matti Hagelberg, Bjarni Hinriksson, Jason, Gunnar Krantz, Mats Källblad, Viktoria Laeben-Rosén, Mikael Mildén, Christopher Nielsen, Pentti Otsamo, Patrik Rochling, Karna Rusek, Jan Solheim, Jens K Styve, Katja Tukiainen, Li Österberg

Var på mitt lokala bibliotek två gånger igår. Trots att det ligger väldigt nära min bostad (lika nära som spårvagnshållplatsen, mataffären, apoteket, "posten", frisören och garaget) hade jag aldrig varit där förr, för jag tänkte att biblioteket inne i stan lär ju ha större utbud. Men så skulle jag lämna tillbaka några cd-skivor som min brors flickvän lånat igår och då hittade jag ju flera böcker jag ville låna. Så då var jag tvungen att gå hem och hämta lånekortet. :) Visserligen har det här biblioteket ett väldigt mycket mindre utbud än stadsbiblioteket, men de har ju en del böcker i alla fall. Det är ju inte som om jag går och väljer ur hela sortimentet ändå.

En av böckerna jag lånade igår var "Allt för konsten 3", som är en antologi med serier av olika serieskapare från Norden. Vissa har jag läst andra serier av, men de flesta var okända för mig (jag kanske har hört namnen på några, men inte läst något av dem). Två av serierna hade jag läst innan. Åsa Grennvalls serie har jag läst nånstans på nätet (kanske hos Optimal Press, förlaget som ger ut hennes album och som har gett ut "Allt för konsten 3" också) och Christopher Nielsens serie fanns med i "Propaganda!".

Det här var ett bra sätt att få lite smakprov på en massa olika serieskapare. Nu har jag en del namn på listan över folk som jag borde läsa mer av. Till biblioteket! (Möjligen stadsbibblan, för de har väl fler serier.) De tidigare Allt för konsten-albumen kunde ju också vara intressanta att läsa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar