fredag 8 oktober 2004

Kawaii


Kawaii
av Marita Lindqvist

Fortsätter med ett japanskt tema här. :) Men det här är inte manga, det är en bok om dyrkan av japanska popidoler. Författaren har alltid älskat tonårsidoler, men i hennes ögon håller de västerländska idolerna inte längre måttet. Tonårsidoler ska vara perfekta, söta, absolut inte ha flickvän, och definitvt inte vara inblandade i några som helst skandaler. Men så är det ju inte numera, det vet ju alla som har öppnat en kvällstidning (man behöver iofs inte ens öppna dem...). Men i Japan finns det precis sådan tonårsidoler som Marita Lindqvist kan dyrka. Och då menar hon dyrka. Köpa prylar med favoritbandet på för en förmögenhet på nätauktioner, ändra sin dygnsrytm till att passa Japan när nåt viktigt är på gång, åka till Japan och Taiwan för att gå på konserter, stanna hemma från jobbet för att kunna diskutera idolerna med andra fans...

Ibland kan man lägga märke till en lite kritisk ton i boken, kanske för att författaren ändå ser Japan utifrån. De viktigaste banden har skapats av Johnnys Entertainment och styrs helt av det imperiet. Johnny Kitagawa (som ägaren heter) bestämmer även vilka tidningar och TV-program som ska få lov att ha med hans stjärnor, och media måste spela efter hans regler. Förlorar de rätten att ha med Johnnysidoler så betyder de att intänkterna minskas drastiskt, inte minst reklamintänkterna. Musiken verkar egentligen inte vara så viktigt, det viktiga är att killarna i banden är "kawaii". Det betyder ungefär gullig, på ett lite hjälplöst sätt förstår jag det som. Och kawaii säljer.

Men detta spelar liksom ingen roll för Marita Lindqvist, hon är lika entusiastisk ändå. Och hon betonar att hon inte är ironisk, utan hennes dyrkan av favoritbanden "är lika ren och ärlig som en tolvårings". Det är fascinerande och kul att läsa om fansen, om japansk populärkultur och om Maritas egna upplevelser. Rekommenderas!

Det finns även en tillhörande hemsida till boken - www.kawaiiii.com.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar