söndag 3 oktober 2004

Bok- och biblioteksmässan i Göteborg 2004

Jag var på bokmässan förra helgen och borde kanske skriva några ord om det. Har inte fått tid till det hittills. Jag var där med Kristin på fredagen och lördagen, och mina syskon var där en halv dag var på lördagen. Kristin och jag hade planer på att åka dit på söndagen också (söndagens tema var serier), men vi orkade inte. Dessutom tänkte vi på pengarna. Det går åt ganska mycket av dem en dag på bokmässan, även om man kanske inte har tänkt köpa så mycket.

Kevin Crossley-Hollands senaste bok (den avslutande delen i hans Arthur-trilogi) hade äntligen kommit ut på svenska, och den hade Malin (min syster) väntat på länge. Men vi kunde inte hitta några uppgifter om att han skulle vara på mässan på lördagen, så jag köpte boken åt henne på fredagen och fick den signerad. Crossley-Holland tog sig tid att prata lite och skrev ett citat eller nåt (jag vet inte var det kom ifrån) i boken. Kristin hade med sig en av hans böcker och hon fick ett annat citat i sin.

Vi fick en del annat signerat också, bl. a. av Martin Kellerman och Bud Grace. Kristin fick fler saker signerade, men jag minns inte riktigt vad. Och så gick vi runt och tittade lite, köpte för mycket böcker, lyssnade på Katarina Kieri prata om sin nya bok och säkert gjorde vi annat också. Jo, Kevin Crossley-Holland och Michael Morpugo diskuterade sina nya böcker och barnböcker i största allmänhet och det var vi och lyssnade på.

Nästa dag träffade vi Malin utanför mässan och gick runt med henne. Vi stod i kö i över en timme för att få tidningar signerade av Lise som ritar Nemi. Annars var det inte så mycket köer till sånt vi ville göra. Vi fick böcker signerade av Sven Nordqvist också. :) Sedan var Malin trött på det hela och jag gick ut och lämnade henne till mamma (vi hade ringt och sagt att hon skulle komma, hon stod inte utanför och väntade alltså). Ungefär samtidigt dök Mullbert (min bror) upp, men han valde att gå runt ensam så att han fick se på det som han tyckte var intressant. Kristin och jag lyssnade på både Barbara Voors och Elsie Johansson prata om sina nya böcker och Kristin fick böcker signerade av dem (sock inte de nya, utan tidigare som hon hade med sig). Kristin fick dessutom fler saker signerade av Martin Kellerman och Bud Grace, och dessutom av Frode Øverli. Det mesta var för andras räkning.

Jag tror det var femte gången jag var på bokmässan och det kommer garanterat bli fler gånger. Det är roligt. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar