fredag 26 augusti 2016

We Were Liars

We Were Liars
av E. Lockhart

Jag hann med att läsa en del böcker under semestern (fast så många som man har tänkt honner man aldrig) och flera av dem var ju bra och så, men jag tyckte inte att det var några som var fantastiska. Fast närmast kommer ändå "We Were Liars".

Cady tillhör en fin släkt från New England, där alla är långa, blonda och lyckade. Jag tänker genast på morföräldrarna i Gilmore Girls, den sortens värld. Men om vi håller oss till "We Were Liars" och Cady så äger hennes morföräldrar en egen ö utanför Martha's Vineyard. Det finns personal ... Flott värre! Det finns fyra villor på ön, morföräldrarnas egen och så en åt var och en av de tre döttrarna och deras familjer. Fast alla döttrarna är skilda, så sedan flera år tillbaka är det bara de och barnen. De tillbringar varje sommar på Beechwood Island.

Cady är det äldsta barnbarnet, men Johnny och Mirren är födda samma år. De tre och Gat – som följde med som lekkamrat åt Johnny när de var åtta och som sedan har följt med varje år. På sommaren är de fyra oskiljaktiga. (Det finns yngre syskon också, men de får väl leka med varandra bäst de vill.) För två år sedan, när de var femton, höll det nästan på att bli något mellan Cady och Gat. Men sedan råkade Cady ut för olyckan. Hon minns inte vad som hände, man hittade henne i vattnet och hon hade slagit i huvudet. Hon plågas numera av fruktansvärda migränanfall. Förra sommaren var den första någonsin som hon inte var på Beechwood Island alls. Men i år är hon tillbaka och ska träffa gänget igen. Hon har längtat så mycket. Men det är inte som det var förr på ön. Hon får liksom inte samma känsla som tidigare somrar. Saker har förändrats medan hon var borta.

Bra bok. Kanske att beskrivningen av de andra på ön känns lite distanserad, särskilt av mostrarna och småkusinerna, men vi ser dem ju genom Cady och hon är nog lite distanserad själv. Jag gillar att det egentligen inte händer så mycket, men att det ändå byggs upp en spänning i berättelsen. Jag kan tänka mig att det här är en bok som jag kommer läsa om så småningom.

Och så blev det ett kryss på bokbingobrickan – "Young adult novel".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar