måndag 1 augusti 2016

Människans varg

Människans varg
av Ingrid Kampås

"Människans varg" är en sån där deckare som jag inte läser så mycket av, en svensk och vardaglig deckare. Det är liksom inte den genren jag tycker bäst om. Det som ändå gjorde mig intresserad av just den här var väl att den utspelar sig i och omkring min hemstad. Samhället som handlingen koncentrerar sig kring är visserligen fiktiv, men den kan väl påminna om de halvstora samhällena här i trakten (och i och för sig varenda halvstort samhälle runt om i landet).

Mari är disktriktssköterska på vårdcentralen i Sundsby och vi lär känna hennes arbetsplats utan och innan. Vid en skogspromenad har hon stött på en död människa, en man som hade bott i området i några år. Han var en ensling och umgicks inte med många, men man såg honom ofta cykla omkring. Det visar sig dock att det var mycket man inte visste om honom. Och dessutom var hans död knappast naturlig. Kroppen har dessutom flyttats efter döden.

Det är polisen som utreder fallet förstås, men samtidigt har ju Mari under alla sina hembesök gott om tillfällen att höra vad folk säger om mordet och vad de vet. Så lite eget detektivarbete ägnar hon sig åt också. Fast mest sjukvård ändå. Det märks att det här är en bok i en serie om Mari för det handlar ganska mycket om hennes liv och svåra barndom. Kanske att man bör läsa böckerna i ordning, men det funkade så här också.

"Människans varg" gav ett kryss i min bokbingo, i rutan "by a local author". Roligt att läsa något som utspelar sig häromkring. Jag tycker att det finns relativt få böcker som utspelar sig i Halland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar