måndag 8 augusti 2016

Vår sång blir stum

Vår sång blir stum
av Maria Lang

Jag menade att det var inte så länge sedan jag läste "Vår sång blir stum" och att jag redan hade skrivit om den i bloggen. Kunde ändå inte komma ihåg mördaren (eller för den delen offret), men så är det ju ofta med deckare. Konstigt nog hittade jag inget om boken i bloggen. När jag undersökte saken närmare så hade jag läst boken sommaren 2001, så det var kanske ändå inte så konstigt att jag inte riktigt kom ihåg detaljerna. Och bloggen startade jag inte förrän två år senare.

Puck och Eje är tillbaka efter att ha varit frånvarande i tre böcker. Det är den gamla tidens studentexamen med muntliga förhör för censorer, och Eje är en av dessa censorer som reser runt i olika städer. De är en grupp på tre stycken som besöker Skoga, och på kvällen ska det vara festligheter på Stadshotellet. Skoga slår på stort för att fira sin första kull studenter någonsin. Tidigare har ungdomarna från Skoga fått ta sin examen på annan ort, så det här är stort för staden.

Fast lite orosmoln finns det. Rektorn på skolan och en av censorerna är gamla fiender från universitetet i Uppsala. Och dessa två hamnar i en ny strid om man bör godkänna en av studenterna eller inte. Det hade ju verkligen varit tråkigt om inte alla studenterna klarar sig. För det här är på den tiden då man på själva studentdagen kunde man misslyckas och inte få sin examen i alla fall. Ännu tråkigare är det ju förstås om någon skulle bli mördad under kvällens festligheter ...

Naturligtvis är det detta som händer. Och nu har man ett helt stadshotell fullt av mer eller mindre prominenta skogabor som alla skulle kunna ha haft möjlighet att utföra mordet. Även om vissa kanske hade större anledning än andra. Klurigt och kul som vanligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar