tisdag 29 mars 2016

Luise Justine Mejer: En kärlekshistoria från 1700-talets Tyskland

Luise Justine Mejer: En kärlekshistoria från 1700-talets Tyskland
av Astrid Lindgren

Den här historien är olik allt annat jag har läst av Astrid Lindgren, inte alls de övriga fyra novellerna som jag har läst nyligen. Detta är ingen novell, utan en text (är det en essä?) om brevväxlingen mellan författaren Heinrich Christian Boie (han verkar framför allt ha givit ut en litterär tidskrift, hans egna verk verkar inte vara särskilt kända) och Luise Justine Mejer under åren 1776-1786. Brevväxlingen finns utgiven och Astrid Lindgren verkar framför allt ha fastnat för hennes brev och hennes livsöde. Intressant hur en person ur historien kan lyftas fram på det här sättet, och hur hon trots att hon inte direkt var känd kunde komma att betyda något för någon som lever 200 år senare.

Roligt sammanträffande förresten att jag såg Weimar-avsnittet av Liv och Horace i Europa kort före det att jag läste om Luise Justine Mejer. I programmet var det mycket Goethe, och en dam i Mejers och Boies bekantskapskrets ÄR Lotte, alltså förlagan till den unge Werthers Lotte. Hon verkar inte ha varit så rolig, men hon var ändå omsvärmad av unga Werther-fans.

Själva brevväxlingen (2400 sidor! på tyska!) kan man också skaffa sig, om man vill det. Jag tycker nog att det räcker med den här lilla boken. Jag litar på att Lindgren har lyckats fånga fröken Mejers personlighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar