söndag 27 mars 2016

En smakebit på søndag (Katalysatormordet)

http://gronneskoger.blogspot.se/2016/03/god-paske-en-smakebit-pa-sndag.html
Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Glad påsk! Påskgodis och påskekrim är det som gäller den här helgen. Funkar bra tillsammans. Nu börjar jag närma mig slutet i deckaren som jag håller på att läsa och det är väl lite olämpligt att ta en smakbit precis därifrån. Så jag tar en från början, en som kan vara rolig för oss boktokar.

Førstebetjent Kolbjørn Kristiansen håller på med inledande utfrågningar av personer som har känt offret i mordfallet han jobbar med. Det är före mobiltelefonernas tid och han har fått reda på att nästa person oftast befinner sig på universitetsbiblioteket – hon är visst en riktig bokmal – eller partilokalen.
Jeg sto ute på fortauet og lurte på om jeg kulle kjøre videre til den oppgitte adressen i Sogn Studentby, da en buss stoppet noen få meter lenger ned i gaten.
Selv på denne ellers alvorstunge dagen var jeg nær ved å bryte ut i latter da jeg så den eneste passasjeren som gikk av. Det var første gang jeg kunne huske å ha gjenkjent noen fordi jeg ikke kunne se ansiktet. Noe jeg ikke kunne fordi hun leste en uvanlig stor og tykk bok både mens hun gikk av bussen og mens hun fortsatte over et veikryss. Under bokpermene syntes bare en blå dongeribukse og en flerfarget gymjakke, och over bare halvlangt lyst hår.
Etter forsiden å dømme var boken et ettbindsverk over engelsk litteratur på 1800-talet. Den så i så fall ut til å inneholde det meste som kunne skrives om temaet.
Jeg klarte ikke å dy meg da hun var noen skritt unna for å si "Frøken Filtvedt Bentsen, antar jeg".
Hun bråstoppet, senket boken og så mer enn en anelse forvirret opp på meg. Et muntert glimt i øynene vek raskt for nysgjerrighet da hun så politiuniformen min. Det første jeg hørte henne si kom likevel som en overraskelse.
"Så spennende da. Er jeg arrestert, og i så fall for hva?"
(Hans Olav Lahlum, "Katalysatormordet", s. 50-51)

26 kommentarer:

  1. Så spännande, ingen författare jag kände till tidigare. Blev tvungen att kolla upp och blev nyfiken på hans YA-bok Huset vid havet. Tack för smakbit! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den boken är jag också sugen på att läsa så småningom, men i första hand blir det nog den här deckarserien.

      Radera
  2. Er ikke det fine bøker? Jeg har lest dem alle sammen og er veldig glad i den rare og gammeldagse måten Lahlum skriver på. Det ligner litt på Maria Lang :-) Ha en riktig fin søndagskveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju inte fel med en deckare där fokus ligger på själva fallet. Det känns som att det var mer så förr. :)

      Radera
  3. Tack för smakbiten. Jag har den här stående i bokhyllan. Vet inte varför för jag gillade de första två i serien!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var inte riktigt lika förtjust i den första, men del 2 och 3 gillade jag.

      Radera
  4. En för mig ny titel. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten, glad påsk :)

    SvaraRadera
  6. Känner inte till den här författaren. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror bara det är en bok som är översatt, och det är en ungdomsbok (alltså inte denna serien).

      Radera
  7. Ny författare för mig, låter spännande. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite gammaldags deckare som utspelar sig på 60-70-talet, fast de är nya. Varsågod. :)

      Radera
  8. den låter riktigt spännande.har aldrig hört talas om tidigare. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är lite gammaldags i stilen, mycket fokus på fallet och dessutom utspelar de sig för några decennier sedan. :)

      Radera
  9. Känner inte till den här författaren, men norsk krim står alltid högt i kurs hos mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst t.ex. Nesbø än, men Fossum är ju en favorit. :)

      Radera
  10. Ny titel för min del. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Ny bok och författare för mig :) Tack för smakbiten! Påskekrim - en trevlig tradition jag inte själv följde :) men nästa år så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. An någon anledning läser jag inte så många deckare som jag hade kunnat tänka mig, så det är bra med ett tillfälle när man "måste" läsa deckare. ;-)

      Radera