måndag 29 december 2014

Frid på jorden


Frid på jorden
av Selma Lagerlöf

Det finns någon novell av Selma Lagerlöf om julfrid som man ofta läste i skolan. Något med en björn och att man inte får bryta freden som ska råda under julen. "Gudsfreden", heter novellen, ser jag när jag googlar. (Kan läsas här.) "Frid på jorden" handlar också om julfriden, men på ett helt annat sätt. Och mer ska jag väl inte avslöja om vad som händer i novellen.

Jag läste den på julafton, och det passade bra, för liksom "Dödskallen" utspelar den sig under julen. Båda är också ganska kusliga. Jag har aldrig förknippat julen med spökhistorier (och den här tillhör väl inte den genren, om man ska vara petnoga), men jag kan tänka mig att det var ett sånt tillfälle då man trodde att det var mycket oknytt i farten. Mörkaste tiden på året och allt. Och nu kommer jag på att Dickens har ju sin spökhistoria vid jul, och så är det ju förstås alla berättelser om De dödas julotta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar