söndag 7 december 2014

En smakebit på søndag (vecka 49)

http://gronneskoger.blogspot.se/2014/12/the-crows-her-dragons-gate-en-smakebit.html
Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Idag kommer jag nog inte att läsa så mycket. Jag och en kompis härifrån är bjudna till en kompis i Göteborg idag. Det står pyssel, kanske julpyssel, på schemat. Det blir kul. Fast boken jag håller på med är så lättläst och medryckande att den kanske blir utläst ändå ... Jag är igång med del 22 i Sagan om Isfolket.
Han var skrämmande ful att skåda, den väldige besten. Med ett dunkelbrunt hår, så stort och så vilt att man bara väntade se ett par trollöron veckla sig ut mot himlen där bakom. Ögonen gula som eldar lyste och glimmade skeva där under, i ett ansikte knotigt och kantigt, förhäxande hemskt. Tänder, stora och vassa, så vita som snö mot den bruna huden. I det hela ett drag utav fränhet kring näsans breda, känsliga vingar; skuggade kinder och en haka så spetsig som rävens.
Och så dessa väldiga skuldror – Isfolkets dödliga arv för de kvinnor som fött såna odjur som denne.
En förbannad var han, dömd och drabbad, en av Isfolkets värsta, om man såg till det yttre. Men de som han mött kunde vittna om vemod och sorg i hans hjärta, om en bottenlös ömhet för alla som led.
(Margit Sandemo, "Demonen och jungfrun", s. 8)

28 kommentarer:

  1. Jag håller på att läsa Isfolket och läser någon bok ibland. Denna läste jag bara för några veckor sedan :) Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att vi nästan "ligger lika" med läsningen. :)

      Radera
  2. Har inte läst den här serien och kommer nog inte göra det heller. Tack för smakbiten och hoppas du får en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är ju lite av ett projekt så jag förstår att folk inte är så intresserade av att läsa böckerna. :)

      Radera
  3. Tack för smakbiten. Det här är ju en sådan välkänd serie men jag har inte läst en enda del i den.

    SvaraRadera
  4. Jag hör också till fåtalet(?) som inte läst en enda bok i den här serien, men jag är ganska nyfiken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog många som inte har läst den. Det var väl mest på 80- och 90-talet som "alla" skulle läsa böckerna.

      Radera
  5. Jag har ettan hemma men ännu oläst, men jag har läst en annan serie av författaren

    SvaraRadera
  6. Har hört så mycket om Sandemos serie att jag faktiskt blivit riktigt nyfiken på den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att vara med på att göra någon nyfiken. :)

      Radera
  7. Den serien har jag funderat på att läsa om många gånger. Men det är det där med tid och prioriteringar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varje bok är väldigt snabbläst, men det är ju många av dem.

      Radera
  8. Denna serie har jag så länge funderat på att läsa. Tack för en trevlig smakbit.

    SvaraRadera
  9. Jeg har lest Sagaen om Isfolket 9 ganger. Hmm :-) I går så jeg en av bøkene på jobb (biblioteket) og fikk en ustyrtelig lyst til å lese den om igjen. Så kanskje jeg må prøve meg på en 10. gang.
    Ønsker deg en fin adventssøndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå! Jag tror att det här kanske är fjärde eller femte gången jag läser böckerna. Blev det en tionde gång för dig?

      Radera
  10. Det var länge sen jag läste Isfolket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var länge sedan jag läste den förra gången. :)

      Radera
  11. Har inte läst dessa, är lite skrämd av alla delar :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag förstå. Fast varje bok är väldigt snabbläst. Man läser egentligen lätt en om dagen. När man hade sommarlov och sånt kunde man t.o.m. läsa 2-3 stycken på en dag.

      Radera
  12. Tack för smakbiten. Ha en fortsatt trevlig söndagskväll!

    SvaraRadera
  13. Har läst några få delar av Isfolket, men det var längesen nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju ett tag sedan som de var riktigt populära. :)

      Radera
  14. Tack för smakbiten :) Har faktiskt inte läst dessa böckerna. Ha en bra andra adventskväll!

    SvaraRadera