fredag 3 oktober 2014

The Sleepwalkers


The Sleepwalkers: How Europe Went to War in 1914
av Christopher Clark

I den här boken förklaras bakgrunden till första världskriget, betydligt grundligare än bara det där med skotten i Sarajevo som man läste om i skolan. Här redogörs för det politiska läget i de inblandade länderna, vilka avtal som fanns mellan dem, vilken historia det fanns och vilka personer som satt på höga poster i länder som Serbien, Österrike-Ungern, Tyskland, Frankrike, Ryssland och Storbritannien. Vad var de rädda för och vad hoppades de att vinna? Hade man kunnat undvika kriget, och i så fall, varför gjorde man inte det?

Superintressant. Det kändes som om man inte bara fick bakgrunden till första världskriget, utan också ett hum om det andra och till och med kriget på Balkan på 90-talet. Och här är det till och med viktigt med ett slag som stod 1389! Det hade jag faktiskt hört talas om i något annat sammanhang, medan mycket annat, som några oerhört brutala mord och en statskupp alldeles i början av boken, var helt okända för mig.

Jag kan fortfarande inte förklara för vad kriget berodde på. Men jag förstår åtminstone bättre än innan jag läste boken. Mina förkunskaper var obetydliga. Det går alldeles utmärkt att läsa "The Sleepwalkers" ändå. Men det tar tid. Det är så mycket fakta att ta in.

2 kommentarer:

  1. Verkar som en bra bok att läsa för att bättre förstå det komplex som ledde fram till första världskriget. Skotten i Sarajevo var ju bara en del i det hela, så mycket har jag förstått, men gav upp eftersom det verkade så trassligt. Behövs säkert en sådan här bok för att reda ut hur det hela hängde ihop!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Nu känner jag ju inte att jag har allt klart för mig ändå, men att veta att det var oerhört komplext är ju en bit på vägen åtminstone.

      Radera