torsdag 11 september 2014

The Great Gatsby


The Great Gatsby
av F. Scott Fitzgerald

Jag ville gärna tycka om "The Great Gatsby", men alltså, jag vet inte ... Jag tror alla i läsecirkeln var skeptiska, åtminstone vi som var på mötet. Kylig, tyckte vi. Och sedan pratade vi om Mad Men (i stället), och i synnerhet om Don Draper. Jag tänkte mest på det här med att männen jobbar i New York och tillbringar ganska mycket tid där, och att kvinnorna är i hemmet som ligger en bra bit ifrån staden. Och en annan i cirkeln tyckte att Gatsby påminde om Don Draper. Jag tror att hon har sett fler säsonger av Mad Men än vad jag har gjort. Och sedan kom vi på ännu fler likheter.

Nu har jag hunnit tänka mer på boken (eftersom det var två veckor sedan läsecirkelsmötet), och det är inte så att jag plötsligt har tagit den till mitt hjärta, men jag undrar om den inte är värd en omläsning ändå. Kanske om inte alltför länge? (Yeah, right ...)

Jag är mest förvånad över att jag inte hade en aning om vad som skulle hända i den. Alltså, jag visste platsen (Long Island och New York), tiden (20-tal), att det skulle vara överdådiga fester hemma hos Gatsby och att Gatsby var olyckligt förälskad i en som hette Daisy. Men att jag inte visste någonting om händelserna i boken och de stämde inte alls med den bild som jag hade gjort mig av boken i förväg. Någonstans har jag läst att man faktiskt uppskattar böcker mer om man har fått spoilers, och jag tror att det kan stämma när det gäller många böcker. Och jag tror att "The Great Gatsby" kan vara en av dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar