söndag 21 september 2014

En smakebit på søndag (vecka 38)

http://gronneskoger.blogspot.se/2014/09/hola-en-smakebit-fra-espania.html

Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Den här veckan har jag varit, och är fortfarande, förkyld. När jag skulle börja på en ny bok igår så valde jag först en som var lite mer krävande, men, orka! Jag bytte snabbt ut den mot en glamourös 80-talsroman. Det här var en stor favorit när jag läste den för tjugo år sedan. När jag läste om den för tio år sedan var jag inte lika imponerad, men jag kom att tänka på den igen för ett tag sedan och blev sugen på en ny omläsning.

Boken utspelar sig under mer än femtio år, i bl.a. London, Paris och Malaysia. I centrum står två systrar, Cathy och Monty (egentligen Miranda) Bourton. I prologen, som utspelar sig i nutid (alltså på 80-talet), så har båda hamnat rätt i livet. De är framgångsrika och lyckliga, men vägen dit har varit lång. Men nu har det hänt något oförklarligt. De har de hittat varsin oerhört värdefull pärla i sina hem, som uppenbarligen har smugglats in i deras hus samtidigt, i två helt olika världsdelar. Hur och varför?

Man får följa flera olika berättelser, varav en förstås är systrarnas uppväxt. De är adliga och har gått på samma internatskola som prinsessan Anne, men deras pappa har schabblat bort alla deras pengar och sedan begått självmord, så flickorna skulle egentligen inte få debutera. Men eftersom deras farmor inte ser något nöje i att lotsa runt enbart deras tråkiga kusin på debutantbalerna så får deras farbror vackert bekosta även Cathys debutantsäsong. Farmodern brukar få som hon vill, och hon har siktat in sig på att Cathy ska snärja en lord.

När krokusarna i Hyde Park började vissna var 1965 års säsong i full gång, och överallt i England och Skottland fylldes husen över veckoslutet med en mycket blandad skara gäster vars enda föreningslänk var någon form av förbindelse med aristokratin.
Godsägare av den gamla stammen, rödbrusiga efter vinterns jakter, syntes tillsammans med Londons långhåriga jeunesse dorée i sammetskavajer. Äldre män som hade dansat med flickor som hade dansat med Edward VIII rynkade ögonbrynen åt ynglingar i utställda byxor och spetsskjorta. Kvinnor med ben lika tjocka och knottriga som på en gammal ek smålog vemodigt mot flickor vars släta, fasta ben framhävdes av höga stövlar. Dior seglade fram med en föraktfull sidoblick på Biba, diamanter glittrade mot plastblommor, och en doft av marijuana steg mot de dammiga gobelängerna.
(Celia Brayfield, "Pärlor", s. 154-155)


18 kommentarer:

  1. Det här låter som något jag borde ha gillat på 80-talet, men jag har faktiskt aldrig hört talas om boken :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade säkert inte hittat den om den inte hade kommit i Bra Böckers bokklubb, så att jag kunde hitta den i mina föräldrars hylla några år senare. :)

      Radera
  2. Jag har aldrig hört talas om boken ändå har jag några böcker från 80-talet stående i hyllan. Intressant smakebit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra Böckers bokklubb. Ganska slumpartat bokhyllefynd. ;-)

      Radera
  3. Det er alltid gøy å lese om igjen noe en virkelig likte da en leste det første gang. I biblioteket mitt har jeg samlet det beste jeg vet om, og noen ganger når jeg mangler leselyst går jeg dit og finner noe jeg vet jeg er glad i. Det bruker å hjelpe :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara lite synd när böckerna inte är lika bra som de var den gången. Men roligt ändå. :)

      Radera
  4. Låter som precis lagom läsning. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten. Det är alltid ett risktagande att läsa om en bok man tidigare gillat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Fast trots att jag har läst om den senare och inte tyckte att den var så bra, så kommer jag ändå ihåg den som den kändes de första gångerna jag läste den.

      Radera
  6. Skulle kunnat vara något som jag läste på 80-talet. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst ser den ganska 80-talsaktig ut också? :)

      Radera
  7. Inte riktigt min typ av bok, nu för tiden :)

    SvaraRadera
  8. Intressant med en bok som jag inte tror att jag har hört talas om. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den känns inte särskilt ihågkommen nu.

      Radera
  9. Spännande, kände varken till författare eller bok. Tack för smakbit!

    SvaraRadera