lördag 6 september 2014

Mörkögda augustinatt


Mörkögda augustinatt
av Maria Lang

När jag läste boken var det faktiskt augusti, bra tajming där. Jag tycker det här omslaget är rätt kul, med den förskräckta lyktan. Det passar bra, för självklart blir det kräftskiva i boken. Och hemska saker inträffar.

Puck och Eje har fått en liten dotter, Pyret. De blir erbjudna av en dam de känner, tant Ottie, att låna hennes lantligt belägna stuga medan hon är bortrest, och tackar ja. D.v.s. Eje kan bara komma ut på helgerna, så det blir bara Puck och Pyret, och så Meta, en tonårsflicka ur bekantskapskretsen som de har anställt som extra hjälp med barnet. Antagligen inte helt ovanligt på den tiden (mitten av 50-talet). Min kompis berättade att hennes mamma hade haft ett liknande jobb när hon var ung på 70-talet.

Puck och Meta lär snabbt känna de närmaste grannarna. När det börjar hända en del obehagliga saker erinrar sig Puck att tant Ottie antytt att något skumt pågick. Men vad? Tant Otties brev var som vanligt tankspritt osammanhängande och det går inte att utläsa vad som hade hänt eller vem hon hade fattat misstankar mot.

Jag lyckades lista ut en vändning i berättelsen så enkelt att det måste ha varit avsiktligt från författarens sida. Men vem mördaren var (för så klart inträffar ett mord) kunde jag inte alls lista ut. Ganska spännande, och ändå ganska mysig deckare. Som sig bör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar